Mosz-os telefon igénylő nyomtatványok az "ANYAGOK" menüpontban található!
Hl. 2010/11.
Hírlevél
1.A MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Érdekegyeztető Tanács 2010. január 22-i ülésén, késő estig tartó egyeztetés után a társaság vezetése, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete, a VDSzSz Szolidaritás, a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége és a Gépészek Szakszervezete megállapodtak az új Kollektív Szerződés megkötésében. A munkáltató kötelezettséget vállalt bizonyos bérintézkedések végrehajtására, a 170 000 Ft alatti keresetek esetében megfelelő bruttó béremeléssel biztosítja a reálkereset megőrzését. A 170 000 Ft feletti keresetek tekintetében a válság miatti keresetkiesés kompenzálásaként 1,2 %-os alapbéremelést biztosít. Végrehajtja a korábbi megállapodás szerint a felvigyázói bérfelzárkóztatást és a bértarifa rendszerben a soros évközi előrelépéseket. Emelkedik a diplomások minimálbére: a főiskolai végzettség esetén 200 000 Ft/hó, egyetemi végzettség esetén 210.000 Ft/hó. A választható béren kívüli juttatás (VBKJ) összege 338 000 Ft-ra emelkedik.
A Kollektív Szerződés változásának főbb pontjai:
ØAz átvezénylési díj 1900 Ft-ról 2500 Ft-ra emelkedik.
ØAz állásidő jelenlegi személyi alapbér 105%-os díjazása 110%-ra nő, amennyiben a munkavégzésre jelentkezéskor rendelik el az állásidőt. Nem lehet állásidőt elrendelni, amennyiben a személyzeti forduló szerinti vonatok továbbítása rövidebb idő alatt megtörtént, illetve a szolgálat utolsó 30 percében.
ØA csökkentett munkaidőt csak a KSZ-t kötő felek megállapodásával lehet bevezetni és meg kell egyezni annak időtartamáról. A napi munkaidő csökkentés maximum 10% lehet.
ØA kiküldetést a 37§.(6)-ban szabályozza: közigazgatási határon kívül 1,5 perc/km, Budapest közigazgatási határán belül 60 perc, megyei jogú város közigazgatási határán belül 30 perc utazási idő kerül elszámolásra, ez igaz oktatás esetén is. A kiküldetés felső határát 70 munkanapban rögzíti.
ØKiküldetés esetén, a munkaidőn kívüli utazási időre járó eddigi személyi alapbér 60%-os díjazás 80%-ra emelkedik.
ØKiterjeszti a készenlétet a mozdonyvezetőkre: 65%-os készenléti díj, 75%-os túlóra pótlék a munkavállaló és a munkáltató megállapodásával. A készenlét havonta egy alkalommal, maximum 16 órában rendelhető el. Lakáson kívüli készenlét csak a munkavállaló előzetes hozzájárulásával alkalmazható. Heti pihenő napra készenlét nem rendelhető el, illetve a munkavállaló az egyéni hozzájárulását visszavonhatja.
ØKi nem adott munkaközi szünetet rendkívüli munkavégzésként fizeti ki.
ØMozdonyvezető gyakornokot a felügyelet alatti utazás alkalmával vezényelt utazói munkarendben kerül foglalkoztatásra.
ØÖsszevonhatóvá válnak a pihenőnapok, ha ehhez a munkavállaló is hozzájárul.
ØBaleseti kártérítés intézménye részben visszakerül, 30 naptári nap esetén 25 000 Ft-os díjazással.
ØA 60 év feletti munkavállalók esetében +1 nap szabadság jár.
Amit sikerült a Kollektív Szerződésben a munkáltatói változtatási szándék ellenére is megőrizni:
ØA 4%-os személyi bérkiegészítés változatlanul maradt, nem lett belőle mozgóbér.
ØA pihenőidőre tett munkáltatói javaslat visszavonásra került, maradt a hatályos szabályozás.
ØA munkaidő-beosztásban továbbra is fel kell tüntetni a munkaközi szünetet, marad a jelenlegi változat.
Azok a munkáltatói javaslatok, melyek nem kerültek be a Kollektív Szerződésbe:
ØKimaradt „a szokásos telephelyen kívüli foglalkoztatás” kifejezés.
ØA pihenőidőre tett 12 órás javaslatától eltekint, marad a hatályos szabályozás.
ØA munkáltatói vezetési idő fogalmi meghatározás is elvetésre került.
ØKikerült a 80 km-en belüli munkavégzésre való jelentkeztetés, a két havi munkaidőkeretben történő foglalkoztatás, a heti pihenőnapok havi összevonásának tervezett alkalmazása.
A bérintézkedés következtében a havi nettó kereset 10,09-12,1% közötti értékkel emelkedik, ami nettó 18 278 Ft és 21 205 Ft közötti havi kereset növekedést jelent. A bruttó kereset éves átlagos növekedése 1,63% (az évközi soros előrelépést is beszámítva), a választható béren kívüli juttatással kiegészítve ez a növekedési érték 3,2%.